Skip to content
meer weten?

veelgestelde vragen

Welk doel moet ik stellen voor een CO2-footprint?

Dat mag je helemaal zelf bepalen.
Goed om te weten: om de opwarming van de aarde te beperken tot maximaal 1,5 graad, moeten we de CO₂-uitstoot in 2030 55% reduceren en in uiterlijk 2050 klimaatneutraal zijn.
Je leest er meer over Paris Proof doelen stellen in de Wegwijzer van Stichting Stimular.

Kan ik mijn CO2-footprint vergelijken met die van andere organisaties?

Als er voor jouw branche een branchegemiddelde beschikbaar is in de Milieubarometer kun je zowel kengetallen als de CO2 en milieugrafiek vergelijken met jouw branche.

Buiten de Milieubarometer kun je jouw CO₂-footprint ook vergelijken met organisaties die hun CO₂-footprint openbaar hebben gemaakt, zie de pagina met openbare CO₂-footprints.

Hoeveel tijd kost het opstellen van een nulmeting?

In onze ervaring duurt dat ongeveer 3 uur per vestiging. De meeste tijd zit meestal in het verzamelen van de gegevens die je wilt invullen. Dat gaat ieder jaar steeds sneller.

Kan je automatisch gegevens invoeren?

Ja, dat kan als de leverancier een API-koppeling heeft gemaakt.

Hoe is de maatregelenlijst tot stand gekomen?

De suggesties voor besparingsmaatregelen zijn per branche opgesteld, de wettelijk verplichte maatregelen zijn daar ook in meegenomen. Je kan vervolgens de lijst zelf verder aanpassen en vervolgens filteren op de voor jou relevante maatregelen.

Kan ik oude jaren invoeren?

Ja, je kan zoveel jaren in de Milieubarometer toevoegen als nodig is. Er is geen maximum, je kan altijd cijfers invoeren en aanpassen.

Hoe deel ik de output die ik krijg?

Er zijn diverse mogelijkheden om jouw resultaten te delen:

  • Je kan iedere grafiek downloaden als png, PDF of html.
  • Bij de tabellen van de CO₂-footprint en kengetallen zit een handige kopieer knop.
  • Met de PDF-rapportgenerator maak je een gelay-out Milieubarometerrapport; je kiest zelf welke elementen (grafieken, tabellen, overzichten) je in het rapport opneemt.
  • Je kan ook de CO₂-footprint openbaar maken, deze komt dan op de website te staan.
  • Je kan zelfs een externe toevoegen als gebruiker en ‘alleen-lezen rechten’ geven.